Marimba line - explanation

Today I started to compose a more strict marimba line, with tempo, time signature and notation.

The main purpose of this line was to create a rhythmical pattern on the marimba, going through the motif and harmony I have sketched.

At the beginning, I started with an ascending scale of the odd partials of the harmonic series in D, with the 19th and 21st partials closer to the fundamental and without the 15th and 17th partials.

This ascending scale stops on the 13th partial, which I repeated it in semiquavers with a 5 - 5 accent attacks.

Then, I have used sketches I have delineated on the 17th of July, as for example the line of the image 2 (blog: 17th of July), followed by an ascending scale of the odd partials of the harmonic series in D, with the 17th, 19th and 20th partials closer to the fundamental. This ascending scale stops on the 15th partial, which I repeated it in semiquavers, again, in a 5 - 5 accent attacks. I did the attacks twice and then returned to B, which is the 13th partial.

All the beginning, is around these three events - ascending scale, repetition of the same note and the rhythm pattern sketched on the 17th of July - until I have made a descending scale with the odd partials of the harmonic series in D, finishing on the fundamental. I repeated it as I did with the 13th partial, in semiquavers with a 5 - 5 accent attacks. Then, I wanted to have, again, the same descending scale, but I needed to reach the highest note of the scale, which is the 9th partial, because the 11th, 13th, 15th, 17th, 19th and 21st are closer of the fundamental. To reach this E (9th partial) I used the ascending motifs explored on the 17th of July (image 3). First, I started in groups of four semiquavers with accents attacks in three, and then I used a semiquaver triplet to have a sensation of accelerating.

After reached the descending scale, I come back with the repetition in a 5 - 5 accent attacks of the fundamental. Then, I wrote an ascending scale with the odd partials of the harmonic series in D without the fundamental, the 17th, 19th and 21st partials closer to the ghost-fundamental and finishing on the 13th partials, which I started to repeated it again.

Daniel Davis

Daniel Davis, Rua Carlos Pereira, Lisboa, Lisboa, 1500-139, Portugal

Começou a interessar-se pela Composição ao mesmo tempo que estudava Saxofone no conservatório, tendo como tutor Professor Francisco Loreto e professor Robert Andrés. No ano de 2011 ingressa na Escola Superior de Música de Lisboa no curso de Composição sob a orientação dos Professores Sérgio Azevedo e António Pinho Vargas. Teve aulas de Orquestração, Técincas de Composição, Análise, Sociologia e Estética Musical e História da Musica dos Séc. XX e XXI com os Professores Roberto Alejandro Peréz, Carlos Marecos, Carlos Caires, João Madureira e António Pinho Vargas. Em 2013 ganhou a Menção Honrosa do Prémio de Composição da Antena 2 / SPA e no mesmo ano ganhou, também, a Menção Honrosa do II Prémio de Composição da Banda Sinfónica Portuguesa realizado na Sala Suggia na Casa da Música do Porto. Em 2014 termina a licenciatura na Escola Superior de Música de Lisboa com a nota de 19 valores, sendo atribuída em unanimidade pelo Júri do exame. Em setembro do mesmo ano (2014) ganha por unanimidade o 1º lugar no Prémio de Composição SPA / Antena 2 com a peça “…from the last breath”, tornando-se bolseiro da Fundação Gulbenkian. Como profissional na área da Composição, produz um Teatro Musical no Castelo de São Jorge, encomenda da EGEAC e Castelo de São Jorge para a temporada 2015, participou como compositor no Prémio Jovens Músicos com a peça obrigatória para Saxofone, participa no aniversário como Compositor do Grupo Coral Regina Coeli, participa no projecto “10 Compositores, 3 Gerações 2 Quartetos” produzido pelo Paris Guitar Quartet e Quarteto de Vozes de Lisboa e foi o Jovem Compositor Residente da temporada 2014-2015 da Orquestra de Câmara de Cascais e Oeiras (OCCO), reconhecido num concurso realizado por membros da OCCO no passado dia 15 de Novembro de 2014. Em 2015 foi nomeado para o Prémio SPA Autores na categoria Música - Melhor trabalho de música erudita com a peça “Courage…to follow the way”. Actualmente frequenta o segundo ano do Mestrado na área de Composição na Escola Superior de Música de Lisboa, sob orientação do professor Luís Tinoco. Academicamente, tem colaborado em várias Teses/Dissertações de Mestrado, como editor de partituras e análise de partituras.